Loading...
Internationalisering2022-06-21T13:11:15+00:00

Internationalisering en projecten

GO! Scholengroep Dynamiek zet sinds september 2015 in op internationalisering en projecten, als bijkomend middel voor het professionaliseren van personeelsleden en het versterken van scholen en teams.

De kennis en expertise van partners in heel Europa komt hiermee binnen handbereik. Voor scholen en teams die ondermeer willen innoveren, hun visie verruimen, aan zelfreflectie doen, meer inspiratie willen opdoen om burgerzin of de zogenaamde 21st century skills in de praktijk te brengen, biedt Internationalisering talloze mogelijkheden.

GO! Scholengroep Dynamiek biedt zijn scholen de knowhow en de expertise aan en werkt hiervoor samen met de dienst GO! Internationalisering en met EPOS, het agentschap dat Erasmus+ vertegenwoordigt in Vlaanderen.

​GO! Scholengroep Dynamiek wil zowel leerlingen, leerkrachten en andere personeelsleden, elk met zijn of haar eigen identiteit en cultuur, noden en doelstellingen, zowel inhoudelijk als via mobiliteiten betrekken in het internationaliseringsbeleid en –proces.

Een dergelijk solide, geïntegreerd en krachtdadig internationaliseringsbeleid draagt bij tot onze kerntaak als onderwijsorganisatie en onderschrijft de positie van GO! Scholengroep Dynamiek op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal gebied.

​Contact: filip.bisschop@go-dynamiek.be

Projecten 2022 – 2024

Outdoor education onderwerp van nieuw internationaal avontuur

11 Meetjeslandse GO! scholen kregen de unieke kans om op het Portugese eiland Madeira bij te leren over outdoor education. Tijdens deze internationale opleidingsweek werden leerkrachten van GO! openluchtschool ’t Zwaluwnest, GO! basisschool De Driesprong, GO! basisschool De Kruipuit, GO! basisschool De Tandem, GO! leefschool Het Droomschip, GO! basisschool De Zandloper, GO! basisschool De Notelaar, basisschool GO! Erasmus, GO! Atheneum en leefschool De Tandem, Atheneum GO! Erasmus en GO! SBSO ’t Vurstjen ondergedompeld in een wereld waar buitenlesgeven centraal staat. Tools, tips & tricks en vooral praktische handvaten werden aangereikt om onze leerkrachten klaar te stomen voor de toekomst van morgen. Binnen een schoolcontext zal buiten lesgeven een nog centralere rol krijgen, geeft Fillip Bisschop, coördinator internationalisering aan. GO! Openluchtschool ‘t Zwaluwnest in Wachtebeke trekt [...]

2022 - 2024|

Leerlingen van GO! basisschool De Driesprong en GO! SBSO ’t Vurstjen ontdekken Segovia

GO! Basisschool De Driesprong uit Maldegem nam samen met GO! SBSO ’t Vurstjen uit Evergem deel aan een uniek internationaal project genaamd Lundanta Kune. Samen met nog twee Spaanse scholen en twee Portugese scholen werden spelletjes uit de verschillende landen aan elkaar voorgesteld en natuurlijk ook gespeeld. Gedurende dit internationale project is er een sterke focus ten aanzien van inclusie. Kinderen met en zonder beperking spelen met elkaar. Kortom, iedereen speelt met iedereen. Hoe warm kan een internationaal project zijn? Naast een week vol typische Belgische, Spaanse en Portugese spelletjes, met als centraal thema de kinderrechten, stonden ook verschillende schoolbezoeken en een culturele uitstap op de agenda. Iben, leerling uit het vijfde leerjaar van GO! basisschool De Driesprong geeft alvast aan dat het een ervaring [...]

2022 - 2024|

Leerkracht ’t Vurstjen op jobshadowing in Bonaire

“Een heel leerrijke periode”, zo omschreef leerkracht Stefanie Gabriels haar erasmusavontuur in Bonaire. In Bonaire maakte Stefanie kennis met een buitengewone school net zoals haar GO! SBSO ’t Vurstjen. Een avontuur dat ze ongetwijfeld niet snel zal vergeten. Op de school ontmoette ze de directie, de leerkrachten en de leerlingen. De werking van de school werd ook meteen duidelijk, wat tot verschillende inzichten leidde. “Ik merkte op dat er in grote lijnen wel eenzelfde verdeling is in onze school. Het is interessant om dat te kunnen zien, want dat betekent volgens mij dat we wel goed bezig zijn op dat vlak.”, vertelde juf Stefanie. Er werden echter ook enkele verschillen opgemerkt die de leerkracht zeker zal meenemen naar haar klas. Zo zijn er op vlak [...]

2022 - 2024|

Inclusie het onderwerp van jobshadowing in Cesenatico

Enkele leerkrachten van atheneum GO! Erasmus werden de afgelopen week internationaal geïnspireerd. Via jobshadowing in het Italiaanse Cesenatico leerden zij heel wat bij op vlak van inclusie en vakgebonden topics. Onze leerkrachten keren huiswaarts met een rugzak vol inspiratie. Naast een bezoek aan verschillende scholen kregen onze collega’s ook de kans om zelf les te geven, geeft Filip Bisschop, coördinator internationalisering aan. Zo werd er een lesje toerisme gegeven, met uiteraard België als onderwerp. Bovendien waren de Italiaanse collega’s op hun beurt ook zeer enthousiast en geïnteresseerd om samen verder internationaal te kunnen samenwerken. Er werd dan ook nagedacht over een eventuele uitwisseling tussen de scholen in de toekomst. Onze leerkrachten kregen daarnaast ook de kans om zelf ook even enkele lessen te mogen schaduwen. [...]

2022 - 2024|

8 leerlingen van GO! Basisschool De Driesprong beleven een onvergetelijk Erasmusavontuur in Servië

8 leerlingen van GO! Basisschool De Driesprong uit Maldegem trokken op een ongelofelijk Erasmusavontuur richting Belgrado, Servië. Samen met Spaanse en Servische leerlingen en leerkrachten kregen ze de opdracht om een oud sprookje in een hedendaags jasje te steken. Deze week stond Sneeuwwitje en de zeven dwergen op de agenda. Onze leerlingen hadden op school een volledige nieuwe versie geschreven en dit dan ook in een prachtig toneelstuk gegoten. Het was indrukwekkend om te zien, zegt juf Cindy van het vijfde leerjaar. Voor Sterre en Juliet was het alvast een avontuur dat ze nooit meer zullen vergeten. Wij denken zelf dat dit het leukste was dat we al ooit op school hebben gedaan! Er werden verschillende workshops georganiseerd waarin we bijvoorbeeld ons eigen spiegeltje mochten [...]

2022 - 2024|

Internationale jobshadowing in Schwarzenbek

Leerkrachten Nina Heesakkers en Ryan Lippens ruilden hun klaslokaal in voor een week jobshadowing in Schwarzenbek, Duitsland. Samen met de Erasmuscoördinator van de scholengroep, Filip Bisschop, brachten ze een bezoek aan verschillende scholen die gesitueerd zijn in de verbroederingsgemeente van Zelzate. Op Erasmus gaan, blijft voor mij keer op keer een ongelofelijk inspirerend avontuur, geeft Nina Heesaskkers – leerkracht op atheneum GO! Erasmus aan. De afgelopen schooljaren mocht ik al heel vaak internationale inzichten opdoen, maar keer op keer blijf ik steeds nieuwe dingen bijleren. Tijdens deze jobshadowing mochten we zelfs even gluren in twee scholen waar we voorheen nog niet waren binnengeraakt. Voor mij was het ongelofelijk interessant om te zien hoe het taalonderwijs bij hen werd aangepakt, welke methodes zij gebruiken… Daarnaast is [...]

2022 - 2024|

20 Meetjeslandse leerkrachten op Erasmusavontuur in Vogüé

Afgelopen week trokken 20 leerkrachten van GO! Scholengroep Dynamiek op Erasmus richting Vogüé (Frankrijk). Met computationeel denken als onderwerp van dit internationaal project stonden uiteraard programmeren, coderen en robots in de klas centraal. Vanuit onze scholen was er ongelofelijk veel interesse om aan te sluiten geeft Filip Bisschop, Erasmuscoördinator, aan. Zo sloten leerkrachten aan van GO! openluchtschool ’t Zwaluwnest, campus GO! Erasmus, GO! basisschool De Wegwijzer, GO! basisschool De Driesprong, GO! sbso ’t Vurstjen, GO! Lievegem en GO! Campus De Tandem. Onze leerkrachten keerden huiswaarts boordevol nieuwe ideeën. Naast het ontdekken alsook leren toepassen van dergelijke digitale tools brachten we ook een bezoek aan een basisschool. Hier konden onze leerkrachten al meteen zien hoe de tools ook effectief in de praktijk toegepast worden. Naast de [...]

2022 - 2024|

Spanjaarden bezoeken Meetjeslandse pioniersscholen

Afgelopen week mochten GO! basisschool De Driesprong,  GO! atheneum Courtmanslaan, GO! atheneum en leefschool De Tandem, GO! basisschool De Tandem, basisschool GO! Erasmus en atheneum GO! Erasmus vier Spaanse onderwijsexperts ontvangen op hun school. Leerlingen en leerkrachten namen hen met veel plezier mee in de sterktes van hun school. Een krachtig netwerk aan internationaliseringscontacten wordt zo uitgebouwd, geeft Filip Bisschop – coördinator internationalisering aan. Op onze scholen kwamen verschillende, maar vooral ongelofelijk unieke thema’s aan bod zoals co-teaching, computationeel denken, outdoor education, inclusie & diversiteit, leesprogramma’s… De Spanjaarden namen alvast notie van heel wat van deze unieke praktijken en denken na welke aspecten interessant kunnen zijn voor implementatie op hun scholen. Naast het schaduwen van de job zal in een volgende fase dus ook internationaal [...]

2022 - 2024|

Levenslang leren in de kijker: leerkrachten GO! atheneum Erasmus doen aan jobshadowing in Duitsland

Twee leerkrachten van GO! atheneum Erasmus in Zelzate, Seda en Gonnie, beleven momenteel een inspirerende week in Duitsland. In het kader van internationalisering volgen ze verschillende lessen in Max Eyth Schule in Frankfurt, een school die zich alleen focust op de derde graad. “Een bijzonder inspirerende beleving waar ervaringen worden uitgewisseld en waar men ontzettend veel bijleert van elkaar.”, zo beschrijven Seda en Gonnie dit Erasmusavontuur. “En dat alles met een zeer warm ontvangst van onze Duitse collega’s”, voegden de twee er nog aan toe. Het thema waar dit project om draait, gaat over hoe je schoolverlaters/uitval kunt voorkomen. Een super interessant thema die de deelnemers ook met een kritische blik laat kijken naar de sterktes en zwaktes van het Belgische schoolsysteem. Wat de twee [...]

2022 - 2024|

Warm welkom op GO! basisschool De Driesprong

De leerlingen en leerkrachten van GO! basisschool De Driesprong in Maldegem mochten afgelopen maandag samen met GO! SBSO ’t Vurstjen internationale gasten op hun schooldomein welkom heten. In het kader van hun Erasmusproject ‘Ludanta Kune’, wat letterlijk vertaald, voor ‘Samen spelen’, staat, zijn twee Portugese en twee Spaanse scholen op bezoek. Dat het op maandag reeds een enorm leerrijke en culturele middag was, kunnen we enkel en alleen maar beamen. Juf Evy, de Erasmuscoördinator van de school, geeft aan dat er deze week nog heel wat leerrijke en culturele aspecten op de agenda staan. We zijn hier om van elkaar te leren. Dit project focust zich bovendien op de integratie, inclusie en het verhogen van de sociale en algemene vaardigheden. Kinderen met en zonder beperking [...]

2022 - 2024, Geen categorie|

Projecten 2019 – 2021

Projecten 2018  – 2020

Projecten 2017 – 2019

Projecten 2016  – 2018

Go to Top