Loading...
Internationalisering2022-06-21T13:11:15+00:00

Internationalisering en projecten

GO! Scholengroep Dynamiek zet sinds september 2015 in op internationalisering en projecten, als bijkomend middel voor het professionaliseren van personeelsleden en het versterken van scholen en teams.

De kennis en expertise van partners in heel Europa komt hiermee binnen handbereik. Voor scholen en teams die ondermeer willen innoveren, hun visie verruimen, aan zelfreflectie doen, meer inspiratie willen opdoen om burgerzin of de zogenaamde 21st century skills in de praktijk te brengen, biedt Internationalisering talloze mogelijkheden.

GO! Scholengroep Dynamiek biedt zijn scholen de knowhow en de expertise aan en werkt hiervoor samen met de dienst GO! Internationalisering en met EPOS, het agentschap dat Erasmus+ vertegenwoordigt in Vlaanderen.

​GO! Scholengroep Dynamiek wil zowel leerlingen, leerkrachten en andere personeelsleden, elk met zijn of haar eigen identiteit en cultuur, noden en doelstellingen, zowel inhoudelijk als via mobiliteiten betrekken in het internationaliseringsbeleid en –proces.

Een dergelijk solide, geïntegreerd en krachtdadig internationaliseringsbeleid draagt bij tot onze kerntaak als onderwijsorganisatie en onderschrijft de positie van GO! Scholengroep Dynamiek op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal gebied.

​Contact: filip.bisschop@go-dynamiek.be

Projecten 2022 – 2024

GO! basisschool De Driesprong ontvangt internationale gasten

GO! basisschool De Driesprong in Maldegem kreeg de ongelofelijke eer om internationale gasten welkom te heten op hun school. In het kader van het Erasmusproject ‘Fairytales’ kwamen namelijk Spaanse en Servische leerlingen langs om het sprookje Peter Pan in een hedendaags jasje te steken, geeft Evy Sierens de Erasmuscoördinator van de school aan. Onze leerlingen hadden op school een volledige nieuwe versie geschreven en dit dan ook in een prachtig toneelstuk gegoten. Het was indrukwekkend om te zien, zegt juf Cindy van het vijfde leerjaar. Tijdens dit internationale bezoek staan naast het opnieuw uitwerken van het sprookje ook heel wat culturele aspecten op de agenda. Zo brengen we bijvoorbeeld een bezoek aan het chocolademuseum in Brugge en wordt ook onze hoofdstad Brussel bezocht. Bovendien werden [...]

2022 - 2024|

GO! Scholengroep Dynamiek haalt uitmuntende score op Erasmus+ kwaliteitslabel

Twee Erasmus+ projecten van GO! Scholengroep Dynamiek kregen een uitmuntende score toegekend! Voor de deelnemende leerkrachten stonden in beide projecten zowel jobshadowing als actief lesgeven centraal telkens met onderwerpen zoals diversiteit en inclusie, ondernemerschap, taalvaardigheid en het leerplezier/de motivatie bij schoolgaande jongeren. Naast het observeren van verschillende lessen kregen onze collega’s ook de kans om zelf voor de klas te staan, geeft Filip Bisschop, coördinator internationalisering aan. Zo werden er in Cesenatico (Italië), verbroederingsgemeente van Zelzate, verschillende lessen gegeven. Een les toerisme met uiteraard België als onderwerp mocht niet ontbreken. Bovendien waren de Italiaanse collega’s op hun beurt ook zeer enthousiast en geïnteresseerd om samen verder internationaal te kunnen samenwerken. Er werd dan ook nagedacht over een eventuele uitwisseling tussen de scholen in de toekomst. [...]

2022 - 2024|

From idea to reality – Vier Driesprongers op Erasmus in Tenerife

Vier Driesprongers kregen opnieuw de ongelofelijke opportuniteit om een internationale ervaring op te doen. Het was er weer eentje die ze zeker niet snel zullen vergeten! Samen met drie andere klasgenootjes vertrok Juna van GO! basisschool De Driesprong in Maldegem richting Tenerife. Met het Erasmusproject from Idea to reality worden lessen muziek en dans gegeven met een insteek vanuit ICT. Tijdens onze internationale week in Tenerife brachten we bijvoorbeeld een bezoek aan de vulkaan, El Teide, maar we mochten ook proeven van gerechtjes gemaakt met gauffioult en deden zelfs aan yoga. Samen met de leerlingen uit Turkije, Ierland, Italië en uiteraard Tenerife mochten we lessen muziek en dans meevolgen en nadien zelfs ons eigen lied schrijven. Op Erasmus gaan zou ik echt elke leerling aanraden, [...]

2022 - 2024|

GO! Scholengroep Dynamiek bouwt internationale samenwerking uit rond inclusie en diversiteit

11 Collega’s van GO! Scholengroep Dynamiek kregen de unieke kans om een internationaal partnerschap omtrent inclusie en diversiteit uit te bouwen. Samen met de Fontys Hogeschool in Nederland worden namelijk de eerste connecties gelegd en mogelijkheden op vlak van inclusief onderwijs afgetast. Tijdens deze internationale uitwisseling was er in eerste instantie oog voor differentiatie, multiculturele educatie en intercultureel onderwijs. Zo bracht de Vlaamse delegatie namelijk een bezoek aan een rusthuis dat heel nauw samenwerkt met jongeren met een mentale beperking. Die hier bovendien ook echt een volwaardige plaats in het team krijgen. De blik achter de schermen die we hier allen gekregen hebben, toont een heel mooie vorm van inclusie aan, geeft Hilde Vervaele – directeur op GO! MPI Het Vindingrijk aan. Daarnaast stond ook [...]

2022 - 2024|

Outdoor education onderwerp van nieuw internationaal avontuur

11 Meetjeslandse GO! scholen kregen de unieke kans om op het Portugese eiland Madeira bij te leren over outdoor education. Tijdens deze internationale opleidingsweek werden leerkrachten van GO! openluchtschool ’t Zwaluwnest, GO! basisschool De Driesprong, GO! basisschool De Kruipuit, GO! basisschool De Tandem, GO! leefschool Het Droomschip, GO! basisschool De Zandloper, GO! basisschool De Notelaar, basisschool GO! Erasmus, GO! Atheneum en leefschool De Tandem, Atheneum GO! Erasmus en GO! SBSO ’t Vurstjen ondergedompeld in een wereld waar buitenlesgeven centraal staat. Tools, tips & tricks en vooral praktische handvaten werden aangereikt om onze leerkrachten klaar te stomen voor de toekomst van morgen. Binnen een schoolcontext zal buiten lesgeven een nog centralere rol krijgen, geeft Fillip Bisschop, coördinator internationalisering aan. GO! Openluchtschool ‘t Zwaluwnest in Wachtebeke trekt [...]

2022 - 2024|

Leerlingen van GO! basisschool De Driesprong en GO! SBSO ’t Vurstjen ontdekken Segovia

GO! Basisschool De Driesprong uit Maldegem nam samen met GO! SBSO ’t Vurstjen uit Evergem deel aan een uniek internationaal project genaamd Lundanta Kune. Samen met nog twee Spaanse scholen en twee Portugese scholen werden spelletjes uit de verschillende landen aan elkaar voorgesteld en natuurlijk ook gespeeld. Gedurende dit internationale project is er een sterke focus ten aanzien van inclusie. Kinderen met en zonder beperking spelen met elkaar. Kortom, iedereen speelt met iedereen. Hoe warm kan een internationaal project zijn? Naast een week vol typische Belgische, Spaanse en Portugese spelletjes, met als centraal thema de kinderrechten, stonden ook verschillende schoolbezoeken en een culturele uitstap op de agenda. Iben, leerling uit het vijfde leerjaar van GO! basisschool De Driesprong geeft alvast aan dat het een ervaring [...]

2022 - 2024|

Leerkracht ’t Vurstjen op jobshadowing in Bonaire

“Een heel leerrijke periode”, zo omschreef leerkracht Stefanie Gabriels haar erasmusavontuur in Bonaire. In Bonaire maakte Stefanie kennis met een buitengewone school net zoals haar GO! SBSO ’t Vurstjen. Een avontuur dat ze ongetwijfeld niet snel zal vergeten. Op de school ontmoette ze de directie, de leerkrachten en de leerlingen. De werking van de school werd ook meteen duidelijk, wat tot verschillende inzichten leidde. “Ik merkte op dat er in grote lijnen wel eenzelfde verdeling is in onze school. Het is interessant om dat te kunnen zien, want dat betekent volgens mij dat we wel goed bezig zijn op dat vlak.”, vertelde juf Stefanie. Er werden echter ook enkele verschillen opgemerkt die de leerkracht zeker zal meenemen naar haar klas. Zo zijn er op vlak [...]

2022 - 2024|

Inclusie het onderwerp van jobshadowing in Cesenatico

Enkele leerkrachten van atheneum GO! Erasmus werden de afgelopen week internationaal geïnspireerd. Via jobshadowing in het Italiaanse Cesenatico leerden zij heel wat bij op vlak van inclusie en vakgebonden topics. Onze leerkrachten keren huiswaarts met een rugzak vol inspiratie. Naast een bezoek aan verschillende scholen kregen onze collega’s ook de kans om zelf les te geven, geeft Filip Bisschop, coördinator internationalisering aan. Zo werd er een lesje toerisme gegeven, met uiteraard België als onderwerp. Bovendien waren de Italiaanse collega’s op hun beurt ook zeer enthousiast en geïnteresseerd om samen verder internationaal te kunnen samenwerken. Er werd dan ook nagedacht over een eventuele uitwisseling tussen de scholen in de toekomst. Onze leerkrachten kregen daarnaast ook de kans om zelf ook even enkele lessen te mogen schaduwen. [...]

2022 - 2024|

8 leerlingen van GO! Basisschool De Driesprong beleven een onvergetelijk Erasmusavontuur in Servië

8 leerlingen van GO! Basisschool De Driesprong uit Maldegem trokken op een ongelofelijk Erasmusavontuur richting Belgrado, Servië. Samen met Spaanse en Servische leerlingen en leerkrachten kregen ze de opdracht om een oud sprookje in een hedendaags jasje te steken. Deze week stond Sneeuwwitje en de zeven dwergen op de agenda. Onze leerlingen hadden op school een volledige nieuwe versie geschreven en dit dan ook in een prachtig toneelstuk gegoten. Het was indrukwekkend om te zien, zegt juf Cindy van het vijfde leerjaar. Voor Sterre en Juliet was het alvast een avontuur dat ze nooit meer zullen vergeten. Wij denken zelf dat dit het leukste was dat we al ooit op school hebben gedaan! Er werden verschillende workshops georganiseerd waarin we bijvoorbeeld ons eigen spiegeltje mochten [...]

2022 - 2024|

Internationale jobshadowing in Schwarzenbek

Leerkrachten Nina Heesakkers en Ryan Lippens ruilden hun klaslokaal in voor een week jobshadowing in Schwarzenbek, Duitsland. Samen met de Erasmuscoördinator van de scholengroep, Filip Bisschop, brachten ze een bezoek aan verschillende scholen die gesitueerd zijn in de verbroederingsgemeente van Zelzate. Op Erasmus gaan, blijft voor mij keer op keer een ongelofelijk inspirerend avontuur, geeft Nina Heesaskkers – leerkracht op atheneum GO! Erasmus aan. De afgelopen schooljaren mocht ik al heel vaak internationale inzichten opdoen, maar keer op keer blijf ik steeds nieuwe dingen bijleren. Tijdens deze jobshadowing mochten we zelfs even gluren in twee scholen waar we voorheen nog niet waren binnengeraakt. Voor mij was het ongelofelijk interessant om te zien hoe het taalonderwijs bij hen werd aangepakt, welke methodes zij gebruiken… Daarnaast is [...]

2022 - 2024|

Projecten 2019 – 2021

Onze nieuwsgierige erasmussen trekken er opnieuw op uit!

GO! Scholengroep Dynamiek werd opnieuw internationaal vertegenwoordigd. 10 Erasmussen vlogen uit, dit keer niet naar het warme zuiden, maar naar het koude noorden, namelijk naar Tallinn (Estland). Tijdens deze unieke reis gingen leerkrachten even gluren bij de buren en ontstond er een mooi internationaal project waar jobshadowing centraal stond. De jobshadowing zoomde in op ‘innoverende leeromgevingen met inbegrip van 21ste -eeuwse vaardigheden’ en ‘evaluatie to-be’. Het gebruik van ICT in de klas, zelfgestuurd leren en een focus op diverse klimaatnormen vielen op. Naast de bezoeken aan verschillende scholen stond ook het luikje cultuur centraal. Na een waanzinnig avontuur kan ik niet wachten om aan de slag te gaan met de opgedane kennis in mijn klas en onze school zegt Claudia Filtjens, leerkracht vierde leerjaar op [...]

2019 - 2021|

Projecten 2018  – 2020

Potential project

In samenwerking de afdeling ‘Orthopedagogie’ van de Universiteit Gent en diverse andere partners biedt Scholengroep 23 ‘Meetjesland’ aan vier schoolteams een professionaliseringstraject aan. Doel is om de leerkrachten competenter te maken in het creëren van inclusieve leeromgevingen. GO! BS De Driesprong en SO, van campus COUMA in Maldegem, GO! BS De Reigers uit Zelzate en GO! BS Klavertje Vier uit Knesselare sturen elk twee coaches naar de erg intensieve trainingssessies. Samen met een kernteam op school zetten de coaches het proces van de mindswitch in gang en begeleiden ze het.

2018 - 2020|

All together, All the same

Alle kinderen, hoe ook hun achtergrond is, zijn gelijk en werken samen. Zes scholen uit drie landen gaan aan de slag met ‘Kunst’ als middel om te verbinden. Voor onze scholengroep nemen GO! BS De Driesprong uit Maldegem en GO! SBSO Evergem deel aan het project. Inderdaad, kinderen en leerkrachten uit het Buitengewoon Onderwijs gaan samen met de andere kinderen de uitdaging aan. In totaal twintig kinderen en een vijftiental personeelsleden per school zullen in de eigen school en in scholen in Spanje en Roemenië voor zichzelf het verschil maken. En vervolgens deze boodschap uitdragen.

2018 - 2020|

Projecten 2017 – 2019

Internationalisering structureel verankeren in het schoolbeleid

Scholengroep 23 ontwikkelde samen met centrale diensten van GO! een KA1 project dat werd goedgekeurd voor uitvoering door EPOS: “Internationalisering duurzaam verankeren in het schoolbeleid”. In totaal 75 personeelsleden uit 33 GO! scholen van diverse Scholengroepen kunnen een opleiding volgen in een Internationaal kader. Scholengroep 23 zette een eigen opleiding op met de medewerking van '21knowledge.pt' in Porto met als thema’s: The importance of school internationalization. The school policy plan on internationalization. Models of international projects. Intercultural competences for taking part in international projects. 21st Century Citizenship. The European and international dimension in the pupil’s curriculum. Sustainability and the impact of international projects. Think globally, act locally: the importance of virtual projects. How to apply successfully for an Erasmus+ European grant. How to become [...]

2017 - 2019|

Projecten 2016  – 2018

3(Inclusion)³=MUST³

Beleidservaring voor klas, school en scholengroep Een project in een consortium met de GO! Scholengroep 23 als promotor, GO! ’t Vindingrijk Evergem, GO! De Tandem Eeklo, GO! De Driesprong Maldegem en GO! ’t Zwaluwnest Wachtebeke als partners. Directies, personeelsleden en beleidsverantwoordelijken en medewerkers van de scholengroep volgen opleiding en doen aan ‘jobshadowing’ in Finland, Spanje, Portugal, Roemenië en Malta, landen waar ‘Inclusief onderwijs’ al jaren een traditie is. De ‘good practise’ wordt geïnventariseerd en waar mogelijk binnen de Vlaamse context, geïntroduceerd, aangepast en getransfereerd in onze scholen.

2016 - 2018|

Trialog

Een APP voor stagebegeleiding op afstand Het doel is de ontwikkeling van een app voor stagebegeleiding. De lerende jongere, de stagementor van het bedrijf en de praktijkleraar kunnen online en op afstand gemakkelijk in drieweg-dialoog gaan, een TRIALOG dus. De app wordt ontwikkeld in een partnerschap met organisaties en scholen uit Roemenië (coördinator van het project), Duitsland, Italië en GO! Scholengroep 1 Antwerpen. Jongeren uit onze scholen en hun leerkrachten helpen mee aan het ontwikkelen en uittesten van de app.

2016 - 2018|

Learn together to live together

Focus op sociale inclusie voor K2/K3 en L1 Sociale Inclusie voor hele jonge kinderen en methodologie in een ‘school to school’ project met ‘t Zwaluwnest Wachtebeke en een CEIP Arcipreste de Hita in El Espinar, Spanje. De focus ligt op het vroeg sociaal integreren van kinderen uit tweede en derde kleuterklas en het eerste leerjaar. Directies en personeelsleden van deze scholen wisselen kennis en expertise uit en komen tot een gezamenlijk project voor vroege integratie.

2016 - 2018|
Go to Top