Loading...
Internationalisering2022-06-21T13:11:15+00:00

Internationalisering en projecten

GO! Scholengroep Dynamiek zet sinds september 2015 in op internationalisering en projecten, als bijkomend middel voor het professionaliseren van personeelsleden en het versterken van scholen en teams.

De kennis en expertise van partners in heel Europa komt hiermee binnen handbereik. Voor scholen en teams die ondermeer willen innoveren, hun visie verruimen, aan zelfreflectie doen, meer inspiratie willen opdoen om burgerzin of de zogenaamde 21st century skills in de praktijk te brengen, biedt Internationalisering talloze mogelijkheden.

GO! Scholengroep Dynamiek biedt zijn scholen de knowhow en de expertise aan en werkt hiervoor samen met de dienst GO! Internationalisering en met EPOS, het agentschap dat Erasmus+ vertegenwoordigt in Vlaanderen.

​GO! Scholengroep Dynamiek wil zowel leerlingen, leerkrachten en andere personeelsleden, elk met zijn of haar eigen identiteit en cultuur, noden en doelstellingen, zowel inhoudelijk als via mobiliteiten betrekken in het internationaliseringsbeleid en –proces.

Een dergelijk solide, geïntegreerd en krachtdadig internationaliseringsbeleid draagt bij tot onze kerntaak als onderwijsorganisatie en onderschrijft de positie van GO! Scholengroep Dynamiek op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal gebied.

​Contact: filip.bisschop@go-dynamiek.be

Projecten 2022 – 2024

Erasmus+ project versterkt internationalisering binnen GO! Scholengroep Dynamiek

Afgelopen week stonden innovatie en internationalisering centraal binnen GO! scholengroep Dynamiek, met twee bijzondere evenementen die zowel de visie als de internationale ambities van de scholengroep in de kijker plaatsten. Leerkrachten, zowel internationaal als van binnen onze scholengroep, namen deel aan een tweedaagse opleiding over computationeel denken, waar ze nieuwe vaardigheden opdeden om de digitale toekomst van hun leerlingen vorm te geven. De week werd feestelijk afgesloten met een pastafestijn, waar de grensoverschrijdende uitwisselingen van het afgelopen schooljaar werden gevierd. Leerkrachten deelden hun Erasmus+ervaringen en versterkten zo samen de kwaliteit van het onderwijs. Tweedaagse opleiding computationeel denken: innovatie in het onderwijs In het kader van de voortdurende professionalisering van onze leerkrachten, stond computationeel denken centraal tijdens de opleiding. Saskia en Maarten van GO! basisschool De [...]

2022 - 2024|

Enige buitengewone basisschool met eTwinning-project: GO! MPI Het Vindingrijk ontvangt prestigieuze runner-up award

Met trots kondigt GO! MPI Het Vindingrijk aan dat het een eTwinning award heeft gewonnen voor het project ‘My culture and your culture’. Deze buitengewone basisschool is de enige basisschool binnen het buitengewoon onderwijs die ooit een award heeft binnengehaald! Het project, geleid door leerkracht Melissa Van Everbroeck, werd bekroond met de prestigieuze ‘Runner-up’ prijs! Het project ‘My culture and Your culture’ werd uitgevoerd in samenwerking met scholen uit Turkije en Spanje. Ditchano, Chelsey, Dago, Mirac, Fenna en Siebe werkten samen om de culturele diversiteit van hun eigen land en die van hun internationale partners te verkennen. Ze deelden traditionele dansen, gerechten, kledij en muziek en ontdekten hoe deze elementen zowel verschillen als gelijkenissen vertoonden. Het hoogtepunt van het project was de gezamenlijke uitvoering van [...]

2022 - 2024|

GO! scholengroep Dynamiek lanceert nieuw internationaal schooljaar met uitwisselingskansen

De scholen van GO! scholengroep Dynamiek hebben hun vizier weer internationaal gericht voor het nieuwe schooljaar. “In een wereld waarin grenzen steeds vervagen, zijn internationale leerervaringen van onschatbare waarde voor zowel de persoonlijke als academische ontwikkeling van leerlingen. Deze ervaringen bieden unieke kansen om nieuwe culturen te ontdekken, zelfstandigheid te ontwikkelen en nieuwe perspectieven te verwerven,” zegt Filip Bisschop, coördinator internationalisering van GO! scholengroep Dynamiek. Daarnaast zetten de scholen in op innovatief en toekomstgericht leren. Binnenkort zullen cursussen zoals zelfregulerend leren en executieve functies en innovatieve leeromgeving in de school van de 21ste eeuw starten. Deze programma’s zijn ontworpen om zowel de vaardigheden van de leerlingen te versterken als het onderwijs aan te passen aan de steeds veranderende behoeften van de 21ste eeuw. Dat wij als één van de [...]

2022 - 2024|

Van Ijsland tot Spanje: Leerlingen GO! basisschool De Driesprong beleven internationaal schooljaar

Internationaal succes bij GO! basisschool De Driesprong GO! basisschool De Driesprong kijkt met ongelofelijk veel fierheid terug op een uitzonderlijk internationaal schooljaar! Maar liefst 24 leerlingen kregen de unieke kans om deel te nemen aan internationale projecten in Ierland, Ijsland en Spanje. Daarnaast mochten ook onze leerkrachten internationaal bijleren, dit via jobshadowing in Nederland, Finland of Madeira. Ons schooljaar stond in het teken van grensoverschrijdend leren, waarbij zowel leerlingen als leerkrachten hun horizon hebben verbreed en waardevolle ervaringen hebben opgedaan, zegt een meer dan fiere directeur, mevrouw Nina Beeckmans. Van eTwinning naar Ijslands avontuur Een van de hoogtepunten was het Erasmusavontuur in Ijsland, voortgekomen uit een succesvol eTwinning-project. Zes leerlingen drie leerkrachten reisden af naar het betoverende Ijsland, waar zij het dagelijkse schoolleven mochten beleven. [...]

2022 - 2024|

Grenzeloos leren – Zes leerlingen van GO! basisschool De Driesprong op ontdekkingsreis in Spanje

Tijdens een Erasmusproject in Spanje beleefden een groep van zes enthousiaste leerlingen van GO! basisschool De Driesprong een onvergetelijk internationaal avontuur! Onze leerlingen mochten zo proeven van de langdurige samenwerking tussen GO! De Driesprong en de Spaanse school, El Espinar, CEIP Arcipreste de Hita. Onze leerlingen kregen op deze manier een unieke kans om hun horizon te verbreden en internationaal bij te leren, geeft Nina Beeckmans, directeur van GO! De Driesprong aan. Het project genaamd ‘Roots and wings’, focust voornamelijk op de lokale cultuur van de school. Zo mochten onze leerlingen voor een hele week lang deelnemen aan tal van activiteiten, variërend van het volgen van de lessen tot het samenwerken met andere internationale leerlingen. Hoogtepunten waren onder meer het spelen van een wiskunde escaperoom, [...]

2022 - 2024|

GO! SBSO ’t Vurstjen en GO! basisschool De Driesprong schitteren met Ludanta Kune en winnen eTwinning EU Partnerschap Award

GO! SBSO ’t Vurstjen in Evergem en GO! bassisschool De Driesprong in Maldegem ontvangen internationale erkenning voor hun eTwinning-project ‘Ludanta Kune’. Het project heeft de prestigieuze eTwinning EU partnerschap award in de wacht gesleept, waarmee het zich onderscheidt en focust op de voorbeeldige samenwerking tussen scholen uit verschillende landen. Met deze award valt GO! basisschool De Driesprong zelfs voor een tweede maal in de prijzen. Het succes van ‘Ludanta Kune’, volgens Silvia Roels, betrokken leerkracht van GO! SBSO ’t Vurstjen, ligt vooral in de samenwerking tussen leerlingen van het buitengewoon onderwijs en het regulier onderwijs. Gedurende dit internationale project is er een sterke focus ten aanzien van inclusie en is er een prachtige dynamiek ontstaan waarin kinderen met en zonder beperking samen spelen, wat de [...]

2022 - 2024|

GO! Scholengroep Dynamiek pioniert in internationaal innovatief onderwijs

GO! Scholengroep Dynamiek verwelkomt CFR Ferrol (partnerschool in Spanje) voor Jobshadowing en potentiële Erasmus+ samenwerking. Een delegatie van leerkrachten uit onze partnerschool, CFR Ferrol uit Spanje, bracht vorige week een inspirerend bezoek aan twee scholen binnen onze scholengroep, namelijk Atheneum GO! Erasmus in Zelzate en GO! atheneum en leefschool De Tandem in Eeklo, geeft Filip Bisschop, Erasmuscoördinator van GO! Scholengroep Dynamiek aan. Dit bezoek, gericht op informatietechnologie, met specifieke aandacht voor Artificiële intelligentie (AI), heeft alvast de basis gelegd voor een veelbelovende samenwerking. Er werd heel wat kennis en ervaring uitgewisseld, alsook lag er een sterke focus ten aanzien van de digitalisering binnen onze scholen en stonden verschillende ICT- en AI-initiatieven in de kijker. De boeiende gesprekken en verkenning van mogelijkheden hebben geleid tot concrete [...]

2022 - 2024|

Van eTwinning naar Ijslands avontuur: GO! basisschool De Driesprong stuurt leerlingen op Erasmusreis naar het betoverende ijsland

GO! basisschool De Driesprong kijkt met trots terug op een geslaagd Erasmusavontuur in Ijsland. Zes leerlingen en drie leerkrachten kregen de kans om deel te nemen aan dit prachtige Ijslandse avontuur. Dit unieke project vloeide voort uit een succesvol eTwinning-project, waarbij juf Véronique van het tweede leerjaar voor een sterke band en samenwerking zorgde tussen de partnerschool in Ijsland en GO! basisschool De Driesprong. Het avontuur begon vorig schooljaar toen juf Véronique het online project opstartte. Daarna volgde al snel een eerste bezoek van de Ijslandse collega’s. Hun leerkrachten kwamen toen onze pedagogische aanpak in de klas van dichterbij bestuderen en vorige week draaiden we de rollen om. Onze leerlingen kregen de kans om het Ijslandse (school)leven te ervaren tijdens deze onvergetelijke week, geeft juf [...]

2022 - 2024|

GO! basisschool De Driesprong wint eTwinning Award voor innovatief onderwijsproject

GO! basisschool De Driesprong uit Maldegem is trots om aan te kondigen dat zij de prestigieuze eTwinning Award hebben gewonnen voor hun opmerkelijke project ‘Fairy Tales’. De jaarlijkse eTwinning Awards erkennen de meest originele, didactische en vernieuwende projecten die scholen, leerkrachten en leerlingen uit heel Europa met elkaar verbinden. De leerkrachten en leerlingen van GO! De Driesprong werden beloond voor hun uitzonderlijke inzet en engagement in het project, waarbij zij creativiteit en innovatie centraal stelden. Het project ‘Fairy Tales’ heeft niet alleen geleid tot de erkenning van de school als een boegbeeld en inspiratiebron voor andere scholen en projecten, maar heeft ook de eTwinning award met het jaarthema ‘Innovatie en Educatie’ Award gewonnen. Het project Fairy Tales betrekt onze leerlingen op een unieke manier bij [...]

2022 - 2024|

Een nieuw internationaal jaar voor de leerlingen van GO! basisschool De Driesprong

In het kader van een Erasmus+ project hebben de leerlingen van GO! basisschool De Driesprong in Maldegem met ontzettend veel trots zes Spaanse en zes Ierse leerlingen, uiteraard vergezeld door hun leerkrachten, welkom geheten op hun school. Deze internationale uitwisseling stond in het teken van het delen van innovatieve onderwijsmethoden en het omarmen van culturele diversiteit. Gedurende onze schoolweek hebben onze internationale gasten deelgenomen aan onze lessen en kregen ze een kijkje in onze vooruitstrevende onderwijsaanpak, geeft Nina Beeckmans directeur van GO! basisschool De Driesprong aan. Van boeiende buitenlessen tot coderen, leesactiviteiten in onze schoolbibliotheek en uitdagende wiskundige vraagstukken opgelost via onze iPads, het was een week vol verrijkende ervaringen. Naast het educatieve aspect, was ook het culturele aspect van groot belang. Zo gingen de [...]

2022 - 2024|

Projecten 2019 – 2021

Onze nieuwsgierige erasmussen trekken er opnieuw op uit!

GO! Scholengroep Dynamiek werd opnieuw internationaal vertegenwoordigd. 10 Erasmussen vlogen uit, dit keer niet naar het warme zuiden, maar naar het koude noorden, namelijk naar Tallinn (Estland). Tijdens deze unieke reis gingen leerkrachten even gluren bij de buren en ontstond er een mooi internationaal project waar jobshadowing centraal stond. De jobshadowing zoomde in op ‘innoverende leeromgevingen met inbegrip van 21ste -eeuwse vaardigheden’ en ‘evaluatie to-be’. Het gebruik van ICT in de klas, zelfgestuurd leren en een focus op diverse klimaatnormen vielen op. Naast de bezoeken aan verschillende scholen stond ook het luikje cultuur centraal. Na een waanzinnig avontuur kan ik niet wachten om aan de slag te gaan met de opgedane kennis in mijn klas en onze school zegt Claudia Filtjens, leerkracht vierde leerjaar op [...]

2019 - 2021|

Projecten 2018  – 2020

Potential project

In samenwerking de afdeling ‘Orthopedagogie’ van de Universiteit Gent en diverse andere partners biedt Scholengroep 23 ‘Meetjesland’ aan vier schoolteams een professionaliseringstraject aan. Doel is om de leerkrachten competenter te maken in het creëren van inclusieve leeromgevingen. GO! BS De Driesprong en SO, van campus COUMA in Maldegem, GO! BS De Reigers uit Zelzate en GO! BS Klavertje Vier uit Knesselare sturen elk twee coaches naar de erg intensieve trainingssessies. Samen met een kernteam op school zetten de coaches het proces van de mindswitch in gang en begeleiden ze het.

2018 - 2020|

All together, All the same

Alle kinderen, hoe ook hun achtergrond is, zijn gelijk en werken samen. Zes scholen uit drie landen gaan aan de slag met ‘Kunst’ als middel om te verbinden. Voor onze scholengroep nemen GO! BS De Driesprong uit Maldegem en GO! SBSO Evergem deel aan het project. Inderdaad, kinderen en leerkrachten uit het Buitengewoon Onderwijs gaan samen met de andere kinderen de uitdaging aan. In totaal twintig kinderen en een vijftiental personeelsleden per school zullen in de eigen school en in scholen in Spanje en Roemenië voor zichzelf het verschil maken. En vervolgens deze boodschap uitdragen.

2018 - 2020|

Projecten 2017 – 2019

Internationalisering structureel verankeren in het schoolbeleid

Scholengroep 23 ontwikkelde samen met centrale diensten van GO! een KA1 project dat werd goedgekeurd voor uitvoering door EPOS: “Internationalisering duurzaam verankeren in het schoolbeleid”. In totaal 75 personeelsleden uit 33 GO! scholen van diverse Scholengroepen kunnen een opleiding volgen in een Internationaal kader. Scholengroep 23 zette een eigen opleiding op met de medewerking van '21knowledge.pt' in Porto met als thema’s: The importance of school internationalization. The school policy plan on internationalization. Models of international projects. Intercultural competences for taking part in international projects. 21st Century Citizenship. The European and international dimension in the pupil’s curriculum. Sustainability and the impact of international projects. Think globally, act locally: the importance of virtual projects. How to apply successfully for an Erasmus+ European grant. How to become [...]

2017 - 2019|

Projecten 2016  – 2018

3(Inclusion)³=MUST³

Beleidservaring voor klas, school en scholengroep Een project in een consortium met de GO! Scholengroep 23 als promotor, GO! ’t Vindingrijk Evergem, GO! De Tandem Eeklo, GO! De Driesprong Maldegem en GO! ’t Zwaluwnest Wachtebeke als partners. Directies, personeelsleden en beleidsverantwoordelijken en medewerkers van de scholengroep volgen opleiding en doen aan ‘jobshadowing’ in Finland, Spanje, Portugal, Roemenië en Malta, landen waar ‘Inclusief onderwijs’ al jaren een traditie is. De ‘good practise’ wordt geïnventariseerd en waar mogelijk binnen de Vlaamse context, geïntroduceerd, aangepast en getransfereerd in onze scholen.

2016 - 2018|

Trialog

Een APP voor stagebegeleiding op afstand Het doel is de ontwikkeling van een app voor stagebegeleiding. De lerende jongere, de stagementor van het bedrijf en de praktijkleraar kunnen online en op afstand gemakkelijk in drieweg-dialoog gaan, een TRIALOG dus. De app wordt ontwikkeld in een partnerschap met organisaties en scholen uit Roemenië (coördinator van het project), Duitsland, Italië en GO! Scholengroep 1 Antwerpen. Jongeren uit onze scholen en hun leerkrachten helpen mee aan het ontwikkelen en uittesten van de app.

2016 - 2018|

Learn together to live together

Focus op sociale inclusie voor K2/K3 en L1 Sociale Inclusie voor hele jonge kinderen en methodologie in een ‘school to school’ project met ‘t Zwaluwnest Wachtebeke en een CEIP Arcipreste de Hita in El Espinar, Spanje. De focus ligt op het vroeg sociaal integreren van kinderen uit tweede en derde kleuterklas en het eerste leerjaar. Directies en personeelsleden van deze scholen wisselen kennis en expertise uit en komen tot een gezamenlijk project voor vroege integratie.

2016 - 2018|
Go to Top