Voor de herfstvakantie vertrokken zes leerlingen uit het zesde leerjaar van GO! basisschool De Driesprong in Maldegem samen met twee leerkrachten naar Portugal voor een unieke internationale ervaring binnen het Erasmusproject Ludanta Kune. Het project, dat samen met GO! SBSO ’t Vurstjen opgezet is, draait rond inclusie en samenwerking en dat stond dan ook centraal tijdens de deze week. Leerlingen uit Spanje en Portugal, zowel uit het reguliere als het buitengewone onderwijs, werkten samen met onze leerlingen aan een inclusief theaterproject.
Storytelling together: een internationaal sprookje tot leven gebracht
De leerlingen kregen de opdracht om het bekende sprookje van Sneeuwwitje op een unieke manier terug tot leven te brengen. Verdeeld in teams waarin alle deelnemende landen vertegenwoordigd waren, kreeg elk team een verantwoordelijkheid: van acteren tot het bouwen van de decors en het ontwerpen van onze outfits. Na een week gevuld met workshops, repetities en samenwerken werd Sneeuwwitje opgevoerd, een moment dat voor ons allen onvergetelijk was. Naast het toneelstuk maakten de leerlingen doorheen de week ook een stadswandeling door Lissabon en genoten ze van de beroemde Pastel de nata.
Inclusief en grensoverschrijdend leren
Het project Ludanta Kune, dat we dit schooljaar nog verder zullen uitrollen, is een mooi voorbeeld van hoe inclusie en samenwerking tussen het regulier en het buitengewoon onderwijs leerlingen verrijkt. “We zijn trots dat we onze leerlingen op deze manier kunnen laten kennismaken met de wereld”, zegt Evy Sierens, Erasmuscoördinator van GO! De Driesprong. “Het zijn door dit soort ervaringen dat wij als school een waardevolle aanvulling kunnen bieden ten aanzien van hun persoonlijke en taalontwikkeling.”
GO! basisschool De Driesprong blijft investeren in internationale ervaringen!
Het Erasmusproject biedt de leerlingen van GO! basisschool De Driesprong een unieke kans om hun blik op de wereld te verruimen en waardevolle levenservaringen op te doen. “Deze kans om in een internationale setting te leren, is van onschatbare waarde,”vertelt Nina Beeckmans, directeur van de school. “Wij willen dat al onze leerlingen in aanraking komen met andere culturen, hierdoor groeien onze leerlingen niet enkel als leerling, maar ook als wereldburger. Dit is dan ook 1 van de grootste redenen waarom wij de kaart van internationalisering zullen blijven trekken!”