Loading...
Internationalisering2025-05-21T08:21:02+00:00

Internationalisering en projecten

GO! Scholengroep Dynamiek zet sinds september 2015 in op internationalisering en projecten, als bijkomend middel voor het professionaliseren van personeelsleden en het versterken van scholen en teams.

De kennis en expertise van partners in heel Europa komt hiermee binnen handbereik. Voor scholen en teams die ondermeer willen innoveren, hun visie verruimen, aan zelfreflectie doen, meer inspiratie willen opdoen om burgerzin of de zogenaamde 21st century skills in de praktijk te brengen, biedt Internationalisering talloze mogelijkheden.

GO! Scholengroep Dynamiek biedt zijn scholen de knowhow en de expertise aan en werkt hiervoor samen met de dienst GO! Internationalisering en met EPOS, het agentschap dat Erasmus+ vertegenwoordigt in Vlaanderen.

​GO! Scholengroep Dynamiek wil zowel leerlingen, leerkrachten en andere personeelsleden, elk met zijn of haar eigen identiteit en cultuur, noden en doelstellingen, zowel inhoudelijk als via mobiliteiten betrekken in het internationaliseringsbeleid en –proces.

Een dergelijk solide, geïntegreerd en krachtdadig internationaliseringsbeleid draagt bij tot onze kerntaak als onderwijsorganisatie en onderschrijft de positie van GO! Scholengroep Dynamiek op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal gebied.

​Contact: filip.bisschop@go-dynamiek.be

Projecten 2025 – 2027

Erasmus+ stage voor 41 leerlingen van GO! Dynamiek

Via het Erasmus+ programma van de Europese Unie kregen 41 laatstejaarsleerlingen van GO! Dynamiek de kans om een buitenlandse stage te lopen in Frankrijk. Leerlingen van GO! atheneum en leefschool De Tandem (Eeklo), Atheneum GO! Erasmus (Zelzate) en GO! atheneum Courtmanslaan (Maldegem) reisden af naar Lyon en Aubenas voor een unieke internationale ervaring. Deze Erasmus+ buitenlandse stage Frankrijk was een onvergetelijke leerkans op zowel professioneel als persoonlijk vlak. De jongeren liepen stage in uiteenlopende sectoren: van kleuter- en lagere scholen tot middelbare sportlessen, administratieve diensten en zelfs IT-bedrijven. Ze werkten aan hun vakgebonden competenties én versterkten hun Franse taalvaardigheid in een echte werkomgeving. Dankzij deze internationale werkervaring zetten de leerlingen belangrijke stappen richting zelfstandigheid, samenwerking en interculturele communicatie. “Een buitenlandse stage is voor onze leerlingen [...]

2025 - 2027|

GO! Dynamiek deelt expertise op Erasmus+ Workshop

Tijdens de Erasmus+ Workshop voor Consortia-coördinatoren in Blankenberge werd de focus gelegd op de toekomst van internationale leerervaringen voor leerlingen. Filip Bisschop, coördinator internationalisering van GO! Scholengroep Dynamiek, gaf een boeiende sessie over het thema “Long Term Mobility for Students”. In deze workshop stond Erasmus+ lange leermobiliteit voor leerlingen van GO! Dynamiek centraal. Deelnemers van over heel Vlaanderen gingen samen aan de slag om nieuwe en bestaande modellen voor internationale mobiliteit te verkennen. De centrale vraag: hoe maken we lange leermobiliteit via Erasmus+ toegankelijker en haalbaarder voor élke leerling? Tijdens de sessie lichtte Filip toe hoe GO! Dynamiek de afgelopen jaren stap voor stap een duurzaam internationaliseringsbeleid heeft opgebouwd. Er werd dieper ingegaan op het belang van ondersteuning van leerlingen én leerkrachten voor, tijdens en [...]

2025 - 2027|

Internationale cursus executieve functies en zelfgestuurd leren

Van 27 januari tot 1 februari 2025 nam GO! scholengroep Dynamiek deel aan een intensieve cursus rond executieve functies en zelfgestuurd leren in Porto, Portugal, in het kader van het Erasmus+ professionaliseringstraject. Deze internationale opleiding bood ons team diepgaande inzichten in hoe leerlingen zelfsturend kunnen leren en hoe we hen daarin als leerkracht effectief kunnen ondersteunen. De cursus "Executive Functions & Self-Regulated Learning in the Classroom" focuste op de ontwikkeling van executieve functies, zoals plannen, organiseren, impulscontrole, werkgeheugen en flexibiliteit. Via interactieve sessies, praktijkvoorbeelden en vernieuwende werkvormen onderzochten de deelnemers hoe deze functies een directe impact hebben op het leerproces. “De vertaalslag naar onze eigen klaspraktijk is erg waardevol.”  “We hebben concrete tools gekregen om leerlingen te ondersteunen in hun leerproces en tegelijk werk te [...]

2025 - 2027|

GO! Dynamiek verdiept zich in innovatieve leeromgevingen

Van 12 tot 19 januari 2025 nam GO! scholengroep Dynamiek deel aan de Erasmus+ cursus "Innovative Learning Environments in 21st Century Schools" in Valencia, Spanje. Deze intensieve opleiding paste perfect binnen onze visie om in te zetten op innovatieve leeromgevingen binnen GO! Dynamiek. Tijdens deze week gingen onze deelnemers aan de slag met actuele thema’s zoals duurzaam ruimtegebruik, leeromgevingdesign, technologische integratie en leerlinggerichte organisatievormen. De cursus combineerde theorie met hands-on workshops en schoolbezoeken aan inspirerende onderwijsinstellingen in de regio Valencia. “De leeromgevingen die we bezochten, bewijzen dat innovatieve infrastructuur en pedagogie hand in hand gaan.”  “We keren huiswaarts met concrete ideeën om in onze eigen scholen creatiever, flexibeler én inclusiever aan de slag te gaan.” De cursus behandelde onder andere: De invloed van fysieke leeromgevingen [...]

2025 - 2027|

Internationale uitwisseling GO! basisschool De Driesprong

Zeven leerlingen en twee leerkrachten van GO! basisschool De Driesprong uit Maldegem namen van 10 tot 15 maart 2025 deel aan een internationale uitwisseling in El Espinar, Spanje, in het kader van een Erasmus+ project. Deze ervaring past volledig binnen de internationale visie van GO! basisschool De Driesprong, waarbij grenzeloos leren en samenwerken centraal staan. De school werkt al jaren samen met haar Spaanse partnerschool in El Espinar. Dit keer sloot ook de Ierse partnerschool zich aan, wat zorgde voor een dynamisch Europees project. De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar stelden met trots hun school én België voor aan hun leeftijdsgenoten. Daarnaast hadden ze eigen wetenschappelijke proefjes voorbereid, die ze samen met de Spaanse en Ierse leerlingen uitvoerden. Grenzen verleggen door spel, wetenschap [...]

2025 - 2027|

GO! basisschool De Driesprong zet duurzaamheid centraal

Afgelopen week beleefden acht leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar van GO! basisschool De Driesprong uit Maldegem een onvergetelijk Erasmusproject in Barcelona, Spanje. In het kader van internationalisering en wereldburgerschap werkten ze samen met Spaanse leeftijdsgenoten aan projecten rond de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s). “Deze unieke ervaring combineerde leren, cultuur en plezier en bracht onze leerlingen bovendien een stap dichter bij het begrip van een duurzame en inclusieve wereld,” vertelt Evy Sierens, Erasmuscoördinator van de school. Duurzame ontwikkeling centraal in het Erasmusproject Het Erasmusproject van GO! basisschool De Driesprong richtte zich op drie belangrijke SDG’s: SDG 2: Geen hongerDe leerlingen categoriseerden verschillende voedingsmiddelen en leerden hoe gezonde en duurzame voeding bijdraagt aan een betere wereld. SDG 5: GendergelijkheidSamen onderzochten ze de impact van invloedrijke Belgische [...]

2025 - 2027|

Projecten 2022 – 2024

Ludanta Kune: GO! De Driesprong werkt internationaal aan inclusie

Net voor de herfstvakantie reisden zes leerlingen van het zesde leerjaar van GO! basisschool De Driesprong uit Maldegem, samen met twee leerkrachten, naar Portugal. Ze namen deel aan het Erasmusproject Ludanta Kune, een initiatief in samenwerking met GO! SBSO ’t Vurstjen. De focus? Inclusie, samenwerking en internationale ontmoeting. Sneeuwwitje als brug tussen landen Tijdens deze internationale week stond het sprookje Sneeuwwitje centraal. De leerlingen werkten in internationale teams, met kinderen uit België, Spanje en Portugal.Elk team had zijn eigen verantwoordelijkheid: acteren, kostuums ontwerpen, decors bouwen of regisseren. “De voorstelling van Sneeuwwitje was het hoogtepunt van de week,” vertelt Evy Sierens, Erasmuscoördinator van de school. “Het was hartverwarmend om te zien hoe taal geen barrière vormde.” Naast het creatieve werk trokken de leerlingen op stadswandeling in [...]

2022 - 2024|

Computationeel denken in het onderwijs

Computationeel denken in het onderwijs stond vorige week volop in de kijker bij GO! scholengroep Dynamiek. De scholengroep combineerde een tweedaagse opleiding met een inspirerende Erasmusavond. Zo bracht ze innovatie en internationalisering op een krachtige manier samen. Nieuwe inzichten dankzij opleiding computationeel denken In het kader van de voortdurende professionalisering, organiseerden Saskia en Maarten van GO! basisschool De Driesprong en Ryan van GO! atheneum en leefschool De Tandem een tweedaagse opleiding rond computationeel denken. Leerkrachten van kleuter tot secundair onderwijs namen hieraan deel. Tijdens de sessies leerden ze hoe ze computationeel denken op een haalbare manier kunnen integreren in hun lessen. Daardoor kregen ze meteen concrete tools aangereikt om leerlingen beter voor te bereiden op de digitale uitdagingen van morgen. “Met deze opleiding geven we [...]

2022 - 2024|

GO! MPI Het Vindingrijk blinkt uit met internationaal project!

GO! MPI Het Vindingrijk heeft een bijzondere mijlpaal bereikt: de school ontving een prestigieuze eTwinning award buitengewoon onderwijs voor het project My Culture and Your Culture. Daarmee is Het Vindingrijk de enige basisschool binnen het buitengewoon onderwijs die ooit zo’n bekroning mocht ontvangen. Deze erkenning toont niet alleen de kracht van internationale samenwerking, maar benadrukt ook de unieke aanpak van de school. Internationale samenwerking via eTwinning: leren over culturen Het bekroonde project werd opgezet door leerkracht Melissa Van Everbroeck, in samenwerking met scholen uit Turkije en Spanje. Leerlingen Ditchano, Chelsey, Dago, Mirac, Fenna en Siebe gingen met elkaar in dialoog over cultuur, identiteit en diversiteit. Tijdens het traject ontdekten ze via dans, muziek, kledij en eten hoe hun cultuur gelijkenissen én verschillen vertoont met die [...]

2022 - 2024|

GO! scholengroep Dynamiek breidt internationaal aanbod uit!

De scholen van GO! scholengroep Dynamiek zetten dit schooljaar opnieuw voluit in op internationalisering in het onderwijs. Leerlingen en leerkrachten krijgen de kans om over de grenzen heen te leren, te groeien en hun blik op de wereld te verruimen. “In een wereld waarin grenzen vervagen, zijn internationale leerervaringen van onschatbare waarde voor zowel de persoonlijke als academische ontwikkeling van leerlingen,” zegt Filip Bisschop, coördinator internationalisering. “Ze stimuleren zelfstandigheid, samenwerking en het verwerven van nieuwe perspectieven.” Nieuwe internationale trajecten voor leerlingen en leerkrachten Ook dit jaar vertrekken leerlingen naar het buitenland voor korte of langere leertrajecten. Wat dit initiatief bijzonder maakt, is dat zelfs leerlingen uit het basisonderwijs deelnemen aan internationale projecten – een unicum binnen Vlaanderen. Door samen te werken met scholen in onder [...]

2022 - 2024|

Internationaal succes voor GO! basisschool De Driesprong

GO! basisschool De Driesprong uit Maldegem kijkt terug op een uitzonderlijk internationaal schooljaar. Maar liefst 24 leerlingen trokken naar het buitenland voor internationale projecten in Ierland, IJsland en Spanje. Ondertussen verzamelden ook de leerkrachten internationale ervaring via jobshadowings in onder andere Nederland, Finland en Madeira. “Dit schooljaar stond volledig in het teken van grensoverschrijdend leren. Zowel onze leerlingen als leerkrachten hebben hun horizon verbreed en waardevolle inzichten opgedaan,” vertelt directeur Nina Beeckmans trots. Van eTwinning tot Erasmus: IJsland als hoogtepunt Een absolute topper dit jaar was het Erasmus+-avontuur in IJsland, dat voortkwam uit een eerder eTwinning-project. Zes leerlingen en drie leerkrachten reisden naar het noorden van Europa, waar ze een week lang deelnamen aan lessen in vakken zoals Engels, wiskunde, IJslands en wetenschappen. Deze ervaring [...]

2022 - 2024|

Leerlingen van GO! De Driesprong groeien internationaal

Tijdens het Erasmusproject ‘Roots and Wings’ in Spanje beleefden zes enthousiaste leerlingen van GO! basisschool De Driesprong een onvergetelijk internationaal avontuur. De leerlingen reisden af naar El Espinar, waar ze gedurende een week samenwerkten met leerlingen van CEIP Arcipreste de Hita, de Spaanse partnerschool. “Onze leerlingen kregen zo een unieke kans om hun horizon te verbreden en internationaal bij te leren,” aldus Nina Beeckmans, directeur van De Driesprong. Leren, leven en spelen in Spanje Het project ‘Roots and Wings’ legt de nadruk op lokale cultuur en educatieve samenwerking. Een week lang draaide alles rond meedraaien in het Spaanse schoolleven én het culturele leven daarbuiten. Onze leerlingen volgden onder meer Engelse en wiskundelessen, namen deel aan creatieve workshops en werden uitgedaagd tijdens een heuse wiskunde-escaperoom. “Door [...]

2022 - 2024|

ETwinning project Ludanta Kune wint Europese award

Het eTwinning project Ludanta Kune van GO! basisschool De Driesprong in Maldegem en GO! SBSO ’t Vurstjen in Evergem heeft een prestigieuze Europese eTwinning award gewonnen. Het project werd gelauwerd om zijn innovatieve samenwerking tussen regulier en buitengewoon onderwijs, waarbij inclusie, ervaringsgericht leren en internationalisering centraal staan. Het woord ‘Ludanta Kune’ betekent ‘samen spelen’ in Esperanto, en vat perfect de geest van het project samen. “Gedurende het schooljaar hebben kinderen mét en zonder beperking samen geleerd, gespeeld en ervaringen gedeeld,” zegt Silvia Roels, leerkracht bij GO! SBSO ’t Vurstjen. Samen spelen zonder grenzen Het project richt zich op het creëren van een warme, inclusieve leeromgeving. Leerlingen uit beide scholen werkten samen in digitale uitwisselingen, creatieve opdrachten en internationale projectmomenten. “Zo ontstaat er wederzijds begrip, én [...]

2022 - 2024|

Erasmus+ samenwerking AI onderwijs versterkt door jobshadowing

Erasmus+ samenwerking AI in het onderwijs staat centraal in een nieuw internationaal initiatief van GO! Scholengroep Dynamiek. Vorige week verwelkomden we een delegatie leerkrachten van CFR Ferrol, onze partnerschool uit Spanje, voor een inspirerend jobshadowingbezoek. Ze bezochten Atheneum GO! Erasmus in Zelzate en GO! atheneum en leefschool De Tandem in Eeklo, met de focus op informatietechnologie en artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs. Volgens Filip Bisschop, Erasmuscoördinator van GO! Scholengroep Dynamiek, was dit bezoek meer dan een kennismaking: “Het was de start van een veelbelovende samenwerking rond digitalisering en innovatieve onderwijspraktijken.” Tijdens het bezoek stond de uitwisseling van kennis en expertise centraal. Leerkrachten verkenden samen hoe AI in de klas kan worden geïntegreerd, van praktische tools tot visieontwikkeling. Ook de ICT-beleidsplannen en initiatieven rond digitalisering [...]

2022 - 2024|

Erasmusavontuur Ijsland voor GO! basisschool De Driesprong

Erasmusavontuur Ijsland De Driesprong - GO! basisschool De Driesprong in Maldegem kijkt met trots terug op een inspirerende Erasmusweek in IJsland. Zes leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar en drie leerkrachten namen deel aan deze bijzondere internationale ervaring. Het Erasmusproject kwam tot stand na een succesvol eTwinning-project onder begeleiding van juf Véronique, waarbij een warme band ontstond met een partnerschool in IJsland. Wat startte als een online uitwisseling groeide uit tot een volwaardig Erasmusproject. Vorig schooljaar brachten IJslandse leerkrachten al een bezoek aan De Driesprong. Vorige week was het de beurt aan onze leerlingen om het schoolleven en de cultuur in IJsland van dichtbij te ontdekken. Tijdens het verblijf namen de leerlingen deel aan tal van lessen zoals Engels, wiskunde, wetenschappen, IJslands, textiel, houtbewerking, [...]

2022 - 2024|

Fairy tales-project van GO! De Driesprong wint eTwinning award!

Fairy Tales eTwinning Award GO! De Driesprong – GO! basisschool De Driesprong uit Maldegem heeft met het innovatieve project Fairy Tales de prestigieuze eTwinning Award in de wacht gesleept. De school werd erkend voor haar creatieve en doordachte aanpak binnen het jaarthema Innovatie en Educatie. Het project Fairy Tales is een inspirerend voorbeeld van klas- en grensoverschrijdend onderwijs. Leerlingen werden op een unieke manier betrokken bij het herschrijven van sprookjes in samenwerking met internationale partnerscholen. “Ons werk werd bekroond, en daar ben ik ontzettend trots op,” vertelt Evy Sierens, Erasmuscoördinator van de school. De eTwinning-jury beloonde De Driesprong op basis van meerdere sterke elementen: Het slimme gebruik van TwinSpace en Padlet, waardoor communicatie tussen partners vlot verliep. Een grondige voorbereiding en opvolging van activiteiten door [...]

2022 - 2024|

Projecten 2019 – 2021

Onze nieuwsgierige erasmussen trekken er opnieuw op uit!

GO! Scholengroep Dynamiek werd opnieuw internationaal vertegenwoordigd. 10 Erasmussen vlogen uit, dit keer niet naar het warme zuiden, maar naar het koude noorden, namelijk naar Tallinn (Estland). Tijdens deze unieke reis gingen leerkrachten even gluren bij de buren en ontstond er een mooi internationaal project waar jobshadowing centraal stond. De jobshadowing zoomde in op ‘innoverende leeromgevingen met inbegrip van 21ste -eeuwse vaardigheden’ en ‘evaluatie to-be’. Het gebruik van ICT in de klas, zelfgestuurd leren en een focus op diverse klimaatnormen vielen op. Naast de bezoeken aan verschillende scholen stond ook het luikje cultuur centraal. Na een waanzinnig avontuur kan ik niet wachten om aan de slag te gaan met de opgedane kennis in mijn klas en onze school zegt Claudia Filtjens, leerkracht vierde leerjaar op [...]

2019 - 2021|

Projecten 2018  – 2020

Potential project

In samenwerking de afdeling ‘Orthopedagogie’ van de Universiteit Gent en diverse andere partners biedt Scholengroep 23 ‘Meetjesland’ aan vier schoolteams een professionaliseringstraject aan. Doel is om de leerkrachten competenter te maken in het creëren van inclusieve leeromgevingen. GO! BS De Driesprong en SO, van campus COUMA in Maldegem, GO! BS De Reigers uit Zelzate en GO! BS Klavertje Vier uit Knesselare sturen elk twee coaches naar de erg intensieve trainingssessies. Samen met een kernteam op school zetten de coaches het proces van de mindswitch in gang en begeleiden ze het.

2018 - 2020|

All together, All the same

Alle kinderen, hoe ook hun achtergrond is, zijn gelijk en werken samen. Zes scholen uit drie landen gaan aan de slag met ‘Kunst’ als middel om te verbinden. Voor onze scholengroep nemen GO! BS De Driesprong uit Maldegem en GO! SBSO Evergem deel aan het project. Inderdaad, kinderen en leerkrachten uit het Buitengewoon Onderwijs gaan samen met de andere kinderen de uitdaging aan. In totaal twintig kinderen en een vijftiental personeelsleden per school zullen in de eigen school en in scholen in Spanje en Roemenië voor zichzelf het verschil maken. En vervolgens deze boodschap uitdragen.

2018 - 2020|

Projecten 2017 – 2019

Internationalisering structureel verankeren in het schoolbeleid

Scholengroep 23 ontwikkelde samen met centrale diensten van GO! een KA1 project dat werd goedgekeurd voor uitvoering door EPOS: “Internationalisering duurzaam verankeren in het schoolbeleid”. In totaal 75 personeelsleden uit 33 GO! scholen van diverse Scholengroepen kunnen een opleiding volgen in een Internationaal kader. Scholengroep 23 zette een eigen opleiding op met de medewerking van '21knowledge.pt' in Porto met als thema’s: The importance of school internationalization. The school policy plan on internationalization. Models of international projects. Intercultural competences for taking part in international projects. 21st Century Citizenship. The European and international dimension in the pupil’s curriculum. Sustainability and the impact of international projects. Think globally, act locally: the importance of virtual projects. How to apply successfully for an Erasmus+ European grant. How to become [...]

2017 - 2019|

Projecten 2016  – 2018

3(Inclusion)³=MUST³

Beleidservaring voor klas, school en scholengroep Een project in een consortium met de GO! Scholengroep 23 als promotor, GO! ’t Vindingrijk Evergem, GO! De Tandem Eeklo, GO! De Driesprong Maldegem en GO! ’t Zwaluwnest Wachtebeke als partners. Directies, personeelsleden en beleidsverantwoordelijken en medewerkers van de scholengroep volgen opleiding en doen aan ‘jobshadowing’ in Finland, Spanje, Portugal, Roemenië en Malta, landen waar ‘Inclusief onderwijs’ al jaren een traditie is. De ‘good practise’ wordt geïnventariseerd en waar mogelijk binnen de Vlaamse context, geïntroduceerd, aangepast en getransfereerd in onze scholen.

2016 - 2018|

Trialog

Een APP voor stagebegeleiding op afstand Het doel is de ontwikkeling van een app voor stagebegeleiding. De lerende jongere, de stagementor van het bedrijf en de praktijkleraar kunnen online en op afstand gemakkelijk in drieweg-dialoog gaan, een TRIALOG dus. De app wordt ontwikkeld in een partnerschap met organisaties en scholen uit Roemenië (coördinator van het project), Duitsland, Italië en GO! Scholengroep 1 Antwerpen. Jongeren uit onze scholen en hun leerkrachten helpen mee aan het ontwikkelen en uittesten van de app.

2016 - 2018|

Learn together to live together

Focus op sociale inclusie voor K2/K3 en L1 Sociale Inclusie voor hele jonge kinderen en methodologie in een ‘school to school’ project met ‘t Zwaluwnest Wachtebeke en een CEIP Arcipreste de Hita in El Espinar, Spanje. De focus ligt op het vroeg sociaal integreren van kinderen uit tweede en derde kleuterklas en het eerste leerjaar. Directies en personeelsleden van deze scholen wisselen kennis en expertise uit en komen tot een gezamenlijk project voor vroege integratie.

2016 - 2018|
Go to Top