Twee Erasmus+ projecten van GO! Scholengroep Dynamiek kregen een uitmuntende score toegekend! Voor de deelnemende leerkrachten stonden in beide projecten zowel jobshadowing als actief lesgeven centraal telkens met onderwerpen zoals diversiteit en inclusie, ondernemerschap, taalvaardigheid en het leerplezier/de motivatie bij schoolgaande jongeren.
Naast het observeren van verschillende lessen kregen onze collega’s ook de kans om zelf voor de klas te staan, geeft Filip Bisschop, coördinator internationalisering aan. Zo werden er in Cesenatico (Italië), verbroederingsgemeente van Zelzate, verschillende lessen gegeven. Een les toerisme met uiteraard België als onderwerp mocht niet ontbreken. Bovendien waren de Italiaanse collega’s op hun beurt ook zeer enthousiast en geïnteresseerd om samen verder internationaal te kunnen samenwerken. Er werd dan ook nagedacht over een eventuele uitwisseling tussen de scholen in de toekomst.
Bovendien kregen onze leerkrachten ook de kans om zelf ook even enkele lessen te mogen schaduwen. Het onderwijssysteem in Italië is op vlak van inclusie anders dan bij ons. Kinderen met en zonder een fysieke beperking zitten daar namelijk samen achter de schoolbanken, wat bij ons minder vaak voorkomt, vertelt Bianca Geyssens, leerkracht talen op atheneum GO! Erasmus. Voor de leerlingen daar is dit volkomen normaal en er is dan ook wederzijds respect en behulpzaamheid tussen beide. Leerkracht Bianca wil inzetten op inclusie door deze gedachtengoed ook naar de leerlingen in België over te brengen. Het benadrukken dat deze verschillen tussen kinderen niet per se negatief moeten zijn, is hierbij van groot belang.