Enkele leerkrachten van atheneum GO! Erasmus trokken voor een week naar het Italiaanse Cesenatico om er deel te nemen aan een intensief jobshadowing-programma. De focus lag op inclusief onderwijs én vakgerichte thema’s. Het resultaat? Ze keren terug met een rugzak vol ideeën, indrukken en internationale contacten.

“Onze collega’s bezochten niet alleen scholen, ze kregen ook de kans om zélf les te geven,” vertelt Filip Bisschop, coördinator internationalisering. Zo stond er onder andere een lesje toerisme op het programma, waarbij België uiteraard centraal stond.

De Italiaanse collega’s waren bovendien zo enthousiast dat er plannen gesmeed werden voor een toekomstige leerlingenuitwisseling tussen beide scholen.

Wat de jobshadowing echt uniek maakte, was het centrale thema: inclusie. “In Italië volgen kinderen met en zonder fysieke beperking samen les. Dat is er de norm,” aldus Bianca Geyssens, leerkracht talen. “Die vanzelfsprekendheid zorgt voor respect en verbondenheid.” Deze aanpak inspireerde Bianca om ook in België nog meer aandacht te besteden aan het normaliseren van verschillen in de klas. Niet als drempel, maar als verrijking.

Deze jobshadowing betekende niet enkel een verdieping op inhoudelijk vlak. Het legde ook de basis voor verdergaande samenwerkingen met Italiaanse partnerscholen. De gedeelde passie voor onderwijs, inclusie en cultuur zorgt voor een stevige fundering waarop een toekomstig Erasmus+-uitwisselingsproject gebouwd kan worden.

Ontdek hier hoe GO! Erasmus inzet op internationalisering.

Meer info over Erasmus+? Klik hier!